Pasila on liikenteen keskus ja Keski-Pasilan uudistamisessa liikenteellä on tärkeä rooli. Joukkoliikenneyhteyksiä kehitetään ja Liikennevirasto rakentaa uuden junaraiteen.

Pasilassa liikkuu jatkuvasti enemmän työmatkalaisia ja muuta väkeä. Toimitilojen rakentaminen lisää työpaikkoja entisestään. Hartwall Areenan, laajenevan messukeskuksen ja Triplan uudet liikkeet sekä muut palvelut tulevat vetämään ihmisiä myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Pasilan rautatieasema on Suomen toiseksi vilkkain: sen kautta kulkee yli tuhat junaa päivässä. Ruuhkahuippuna klo 8-9 junia tulee ja lähtee yli 70.

Pasilan uudesta asemasta tulee osa Triplaa. Asemakortteliin tulee paljon lisäkerroksia eivätkä vanhat rakenteet kestä lisäkuormitusta, siksi vanha asema puretaan nykyisestä asemahallin tasosta ylöspäin. Asemahallin alapuolella, eli radan päällä olevat rakenteet säästetään, niitä vahvistetaan ja turvallisuutta parannetaan. Muutokset Pasilan aseman ympäristössä aloitetaan keväällä 2016. Laiturimuutostyöt vaikuttavat junien pysähdyspaikkoihin sekä alikulkuihin. Myös kevyen liikenteen kulkuihin tulee muutoksia purku- ja rakennustöiden myötä. Lue lisää ja katso kartta täältä.

Alueen rataverkon toimivuus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten junaliikenne sujuu koko maassa. Liikennevirasto rakentaa Pasilan länsipuolelle uuden lisäraiteen, joka sujuvoittaa liikennettä. Raiteen rakennustyöt alkavat lokakuussa 2015.

Pasilaan on hyvät yhteydet monelta suunnalta myös busseilla ja raitiovaunuilla, ja molempia liikennemuotoja kehitetään alueen rakentamisen mukana. Myös vaihtoyhteydet paranevat.

Tulevaisuuden Pasilassa on helppo liikkua jalkaisin ja polkupyörällä. Triplaan tehdään pyöräparkki 3 400 polkupyörälle ja suihkutilat työmatkapyöräilijöille.

Läntinen lisäraide

Triplan rakentamiseen limittyen Pasilaan rakennetaan uusi raide ja asemalaituri. Kyseessä on 1,5 kilometrin mittainen osuus, joka helpottaa pääradan liikennettä merkittävästi. Rakennustyöt alkavat lokakuussa 2015 Pasilan asemaan liittyvien siltojen paalutuksella. Lisäraide on junien käytössä arviolta 2020. Läntinen lisäraide on viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty. Rakennettava lisäraide parantaa junien täsmällisyyttä  ja mahdollistaa junaliikenteen määrän kasvattamisen.

Lue lisää Liikenneviraston verkkosivuilta

Bussit ja raitiovaunut

Tulevaisuudessa Pasilan kautta kulkee 40 000 raitiovaunu- ja bussimatkustajaa päivässä. Vaihtaminen liikennevälineestä toiseen sujuu entistä helpommin, kun uusi joukkoliikenneterminaali valmistuu aseman edustalle. 

Raitioliikenneyhteydet Pasilassa paranevat entisestään, kun raitiolinjan 9 reittiä jatketaan Ilmalaan vuoteen 2021 mennessä. Uusi päätepysäkki tulee uudelle Ilmalantorille Vesilinnojen pohjoispuolelle.

Suunnitelmissa on myös raitioliikenneyhteys Pasilasta Meilahteen ja Töölön kautta keskustaan. Linjan 7 reitti suoristetaan Länsi-Pasilassa niin, että raitiovaunu ajaa Pasilansillalta suoraan Pasilankadun kautta Veturitielle.

Runkobussilinja 500 vahvistaa poikittaisliikennettä

Lähivuosina aloittaa liikenöinnöinnin uusi runkolinja 500, Munkkivuori–Pasila–Herttoniemi.

Oranssit runkolinjabussit kulkevat tiheällä vuorovälillä ja matkanteko on sujuvaa muun muassa liikennevaloetuuksien ansiosta. Runkolinjoilla on myös tavallista pidemmät pysäkkivälit, mikä sekin nopeuttaa matkaa.

Liikennevälineestä toiseen entistä helpommin

Pasilasta tulee entistäkin tärkeämpi joukkoliikenteen keskus. Vaihtaminen vaikkapa bussista tai raitiovaunusta junaan sujuu tulevaisuudessa mukavasti, sillä uudistuvan aseman edustalle Pasilansillalle rakennetaan katettu terminaalialue busseille ja ratikoille.

Keski-Pasilan rakentaminen vaikuttaa kaikkien liikkumiseen

Iso rakennustyömaa Keski-Pasilassa, yksi Suomen suurimmista, aiheuttaa väistämättä haittaa liikenteelle. Pasila on liikenteen solmukohta, ja rakentamisen aikaiset liikenteen järjestelyt tarkoittavat kompromissia kaikille alueen liikkujille.

Tilaa uutiskirje

Uusi Pasila -uutiskirjeestä saat tietoa Pasilan rakentumisesta.

Selaa uutiskirjearkistoa osoitteessa uutiskirjeet.hel.fi