Ma 2.10.2017

Triplassa saatiin syyskuun viimeisellä viikolla valmiiksi yksi huomattavan iso työvaihe: aseman perustustyöt, joita on tehty vanhan aseman alla ja sen ympäristössä maaliskuusta 2016 alkaen. Vanhan aseman perustuksia on vahvistettu, jotta ne jaksavat kannatella uutta, isompaa ja painavampaa asemaa.

Vanhan aseman kaivinpaalut ovat edelleen hyvässä kunnossa, ja ne jätettiin paikoilleen, vaikka asema nyt puretaankin uuden tieltä. Tarvittiin myös uusia paaluja lisäämään perustuksien kantokykyä. Näitä erittäin vaativia perustustöitä on tehty paitsi vanhan aseman alla, myös käytössä olevien junaraiteiden alla.

Ennen kuin paalutukset päästiin aloittamaan, kellarista purettiin pois vuokralaisten käytössä olleita tiloja, ja siirrettiin tekniikkaa pois tieltä. Näin saatiin raivattua paalutuskoneille noin 7 metriä korkea työskentelytila.

-On poikkeuksellista, että näin matalassa tilassa tehdään kuitenkin töitä näin suurihalkaisijaisilla paaluilla, kertoo työpäällikkö Timo Leppänen YIT:ltä.

-Meillä oli käytössämme varta vasten tällaisiin erityisen vaativiin olosuhteisiin suunniteltuja porapaalutuskoneita, joissa on lyhennetty porauspuomi. Tällaista kalustoa onneksi löytyy sekä meiltä YIT:ltä että yhteistyökumppaniltamme Styrud Borealilta.

Aseman alle porattiin yhteensä 3000 metriä RD 406 -porapaaluja. Lisäksi on porattu 1200 metriä RD 600 –paaluja, sekä 900 metriä RD 700 -paaluja. RD 406 -paaluista suurin osa tehtiin juurikin näissä matalissa olosuhteissa ennen aseman kokonaispurkua. Paalut olivat kolmi- tai nelimetrisiä elementtejä, jotka jatkettiin hitsaamalla pisimmillään 25-metrisiksi.

-Käytössä oli vaativa hitsausluokka B, tähdentää Leppänen. – Koko ajan paikalla oleva hitsauskoordinaattori ProWeld Finland Oy:stä laati hitsausohjeet ja tarkisti hitsareiden pätevyyden. Hitsauksen laatua tarkkailtiin jatkuvasti ultraäänimittauksin, jotka toteutti Dekra Oy.

Kokonaisvahvuus työmaalla oli noin 170 henkeä, sisältäen työnjohdon, työntekijät, koneet ja kuljettajat. Töiden suunnitteluun osallistui myös iso joukko sähkörata-, turvalaite-, rata-, geo- ja rakennesuunnittelijoita.

Pasilan aseman ohittaa päivittäin 1000 junaa ja 60 000 matkustajaa: koko Suomen junaliikenne kulkee Pasilan kautta.

-Puolitoista vuotta teimme näitä töitä paitsi päivisin, myös öisin ja lähes joka viikonloppu. Silti yksikään juna ei myöhästynyt takiamme, kertoo vastaava työnjohtaja Risto Laamanen YIT:ltä.

Tällainen onnistuminen on mahdollista, kun töiden suunnitteluun ja aikatauluttamiseen panostetaan riittävästi. Triplassa nämä työvaiheet suunniteltiin ja aikataulutettiin jopa vuosi etukäteen, jotta kaikki yöt ja muut ratakatkot voitiin hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla.

Kuva: Auvo Takkinen. Työpäällikkö Timo Leppänen ja vastaava työnjohtaja Risto Laamanen tuulettavat onnistuneen työvaiheen valmistumista aseman laiturialueella.

Katso tuore video aseman perustustöistä

 

Lisää uusi kommentti

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Tilaa uutiskirje

Uusi Pasila -uutiskirjeestä saat tietoa Pasilan rakentumisesta.

Selaa uutiskirjearkistoa osoitteessa uutiskirjeet.hel.fi