To 22.3.2012

Liikennevirasto on valinnut Pisara-radan jatkosuunnittelun pohjaksi mallin, jossa on kolme maanalaista asemaa: Töölö, keskusta ja Hakaniemi. Pisara-rata on Töölölahden ympäristön liikenteen solmukohtia yhdistävä pääosin maanalainen junarata.

Uuden kaksiraiteisen radan pituus on 7,2 kilometriä, josta tunnelissa sijaitsee 6 kilometriä. Tunneliosuus alkaa Pasilan aseman eteläpuolelta Eläintarhan ja Alppipuiston kohdalta. Pisara-radan tunneliosuus muodostuu kahdesta rinnakkaisesta ratatunnelista, joiden välissä on noin 200 metrin välein yhdystunnelit pelastautumista varten.

Muissa harkituissa vaihtoehdoissa joko myös nyt valitun mallin neljäs asema eli Pasila olisi toteutettu maanalaisena tai Pisara-rataan olisi kuulunut viides maanalainen asema Alppilassa.

Pisara-radan jatkosuunnittelu käynnistetään tämän kevään aikana. Helsingin kaupunki aloittaa samanaikaisesti hankkeen edellyttämien asemakaavamuutosten suunnittelun.

Pisara-radan jatkosuunnitteluun on myönnetty 40 miljoonaa euroa vuosille 2012–2015. Hankkeen rakentamisen kustannusarvio on 750 miljoonaa euroa vuoden 2020 hintatasossa. Pisara-radan rakentamisesta ei ole tehty päätöstä. Päätös voisi syntyä aikaisintaan vuonna 2014. Jos rata päätetään toteuttaa heti kun mahdollista, se voisi olla käytössä noin kymmenen vuoden kuluttua.

Lisää aiheesta
Pisara-radan sivut

Tilaa uutiskirje

Uusi Pasila -uutiskirjeestä saat tietoa Pasilan rakentumisesta.