Pe 22.3.2013

Näyttelytila Laiturilla Narinkkatorin laidalla järjestetään tiistaina 26.3. kello 18 yleisötilaisuus Kysy Pisararadasta. Ratahanketta ja sen asemakaavoitusta koskevia kysymyksiä pääsee tuolloin esittämään suoraan hankkeen projektipäälliköille sekä Liikennevirastosta että Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta. He kertovat lisäksi Pisararataan liittyvän Vauhtitien alueen suunnittelukilpailusta, jonka työt ovat nyt yleisön nähtävillä osana Laiturilla parhaillaan käynnissä olevaa Pisararata-näyttelyä.

Pisararata ylittää Vauhtien ratasiltaa pitkin, josta se siirtyy tunneliin. Tämä paikka on radan näkyvimpiä kohtia, joten ratasillan ja sen aiheuttamien muutosten sovittamisella ympäristöön on suunnittelukilpailussa erityinen painoarvo. Kilpailu ratkeaa kesäkuussa.

Osallistuvia töitä on neljä ja ne ovat kaikki suomalaisten suunnittelutoimistojen tekemiä. Näyttelykävijät voivat kertoa mielipiteensä sekä merkitsemällä tarralla suosikkinsa että antamalla palautetta vieraskirjaan. Ehdotuksia voi myös kommentoida sähköisesti joko Laiturin verkkosivuilla  tai Pisararadan Facebook-sivuila. Kaikista palautteista toimitetaan kooste kilpailun tuomaristolle.

Pisararata tuo toteutuessaan helpostusta koko Suomen junaliikenteeseen

Pisararata on Liikenneviraston ja Helsingin kaupungin suunnitteluvaiheessa oleva hanke. Toteutuessaan se tuo helpotusta koko Suomen junaliikenteeseen, kun osa lähijunista siirtyy Pasilan eteläpuolella pisaran malliselle tunneliradalle. Eduskunta voi päättää hankkeen toteuttamisesta aikaisintaan ensi vuoden lopulla.

Pisararata-näyttely 13.3.–6.4.2013
Näyttelytila Laituri, Narinkka 2 (vanha linja-autoasema Kampissa)
Avoinna ti–pe 10–18 ja la 12–16, su–ma suljettu.
Näyttely on maksuton

Pisararata Liikenneviraston sivuilla

Pisararata sujuvoittaa koko maan junaliikennettä, kun osa lähijunista siirtyy Pasilan eteläpuolella omalle raideosuudelle. Pisararata sukeltaa tunneliin Eläintarhan ja Alppipuiston kohdalla ja kiertää Töölön, Helsingin keskustan ja Hakaniemien kautta takaisin Pasilaan. Uuden rataosuuden myötä Pasilan ja Helsingin välistä vapautuu tilaa, mikä vähentää junaliikenteen häiriöherkkyyttä ja mahdollistaa junavuorojen lisäämisen. Hankkeen yleissuunnitelma hyväksyttiin vuonna 2012. Eduskunta voi tehdä lopullisen päätöksen rakentamisesta aikaisintaan vuoden 2014 lopulla.

Kuva: Liikennvirasto

Tilaa uutiskirje

Uusi Pasila -uutiskirjeestä saat tietoa Pasilan rakentumisesta.