To 28.7.2016

Pasilan asemanseutu on jo pitkään ollut rakennustyömaata. Pasilan ratapihalle on rakenteilla uusi rautatieasema, uusi raide ja asemalaituri. Vuoteen 2020 mennessä nykyisen työmaan kohdalla sijaitsee Suomen suurin kauppakeskus, hotelli sekä asuintaloja.

Nyt rakennetaan parhaillaan maan alle jäävää pysäköintilaitosta ja tehdään perustuksia tulevia raiteita ja rakennuksia varten. Työmaalla räjäytellään ja tanner tömisee noin 2-6 päivässä päivässä. Liikenne sillalla keskeytetään sillan ja rautatieaseman läheisyydessä tehtävien räjäytysten ajaksi.

- Rautatieliikennettä haittaavat räjäytykset pyritään tekemään yöaikaan. Joitakin tällaisia räjäytyksiä on toki pakko tehdä päivälläkin ja ne sovitetaan yhteistyössä rautatieliikenteenohjauksen kanssa sellaisiin väleihin, että junaliikenteelle koituu niistä mahdollisimman vähän haittaa, liikenteenohjausta tekevä Seppo Laaksonen sanoo.

Pasilan rautatieasemaa korvataan väliaikaisella asemalla

Myllerrys vaikuttaa myös rautatieaseman ympäristöön ja asemaa käyttävien ihmisten elämään. Asemasta on jo lähes täysin purettu itäinen siipi. Aseman keskiosan ja muiden jäljellä olevien rakenteiden purkaminen aloitetaan kesällä 2017.

Väliaikainen rautatieasema rakennetaan nykyisen aseman pohjoispuolelle laitureiden päälle. Arvio on, että väliaikainen asema on käytössä vuodenvaihteessa. Väliaikaiselta asemalta pääsee laitureille ja Ratapihantielle hisseillä tai portaita pitkin.

Täysin uusi rautatieasema valmistuu vuonna 2019.

Pasilan läntinen lisäraide rakenteilla  kasvavalle liikenteelle

Pasila on Suomen toiseksi vilkkain rautatieasema. Sen kautta kulkee nykyisin arkipäivinä yli tuhat junaa ja yli 60 000 matkustajaa. Pääkaupunkiseudun asukasmäärän arvioidaan kasvavan lähivuosikymmenien aikana 400 000 hengellä. Tämä vaikuttaa myös siihen, että vuonna 2035 Pasilan asemalla arvioidaan olevan päivittäin 100 000 junamatkustajaa.

Nyt rakennettava lisäraide kasvattaa Pasilan aseman laiturikapasiteettia, mahdollistaa junavuorojen lisäämisen ja siten sujuvoittaa liikennettä. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen. Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto.

Läntinen lisäraide on viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.

Infopisteessä pääsee katsomaan työmaalle

Pasilan nykyisen aseman ja sillan kupeessa sijaitsee Tripla-projektin rakentajan YIT:n infopiste. Sinne voi voi poiketa kysymään lisätietoja ja seuraamaan, mitä työmaalla tapahtuu. Tripla-kioski on auki arkisin klo 7-15 elokuun loppuun.

Infopisteessä on nähtävillä pienoismalli ja havainnekuvia siitä, miltä Keski-Pasila näyttää vuonna 2020, kun rakentaminen on saatu päätökseensä.

Lisää aiheesta
Liikenneviraston uutinen
Uusi Pasila -verkkosivut
Tripla-hanke
Pasilan aseman itäinen sisäänkäynti asema-aukiolla suljetaan heinäkuun alussa
Pasilan laajenevista rakennustöistä haittaa liikenteelle heinä-elokuussa

Tilaa uutiskirje

Uusi Pasila -uutiskirjeestä saat tietoa Pasilan rakentumisesta.