Pe 12.8.2016

Pasilan asemalla ja sen ympäristössä tehdään tällä hetkellä monenlaisia purku- ja rakennustöitä, mutta vain osa niistä on näkyvillä ja ohikulkijoiden hämmästeltävissä. Paljon tapahtuu myös piilossa ja melkeinpä huomaamatta. Esimerkiksi aseman alla hyörii oikea muurahaisyhdyskunta: yhteensä 110 työntekijää vahvistaa aseman perustuksia ympäri vuorokauden.

Nykyinen Pasilan asema rakennettiin 80-luvulla.  Se perustettiin tuolloin kaivinpaalujen päälle. Nämä paalut ovat edelleen hyvässä kunnossa, ja ne jätetään paikoilleen, vaikka asema nyt puretaankin uuden tieltä. Uudesta asemasta tulee vanhaa suurempi ja painavampi, joten tarvitaan myös uusia paaluja lisäämään perustuksien kantokykyä. Vanhan aseman ollessa vielä tällä hetkellä käytössä, tehdään paalutustöitä sen alla – ja samalla myös käytössä olevien junaraiteiden alla.

Tehokkaasti ja valvotusti

Ennen kuin paalutukset päästiin aloittamaan, kellarista purettiin pois vuokralaisten käytössä olleita tiloja, ja siirrettiin tekniikkaa pois tieltä. Näin saatiin raivattua paalutuskoneille noin 7 metriä korkea työskentelytila.

 – On poikkeuksellista, että näin matalassa tilassa tehdään kuitenkin töitä näin suurihalkaisijaisilla paaluilla, kertoo YIT Rakennus Oy:n työpäällikkö Timo Leppänen.

 – Meillä on käytössämme varta vasten tällaisiin erityisen vaativiin olosuhteisiin suunniteltuja porapaalutuskoneita, joissa on lyhennetty porauspuomi. Tällaista kalustoa onneksi löytyy sekä meiltä YIT:ltä että yhteistyökumppaniltamme Styrud Borealilta.

Aseman alle porataan yhteensä 3000 metriä RD 406 -porapaaluja. Lisäksi on porattu 1200 metriä RD 600 –paaluja, sekä 900 metriä RD 700 -paaluja. RD 406 -paaluista suurin osa tehdään juurikin näissä matalissa olosuhteissa ennen aseman kokonaispurkua. Paalut ovat kolmi- tai nelimetrisiä elementtejä, jotka jatketaan hitsaamalla pisimmillään 25-metrisiksi.

 – Käytössä on vaativa hitsausluokka B, tähdentää Leppänen. – Koko ajan paikalla oleva hitsauskoordinaattori ProWeld Finland Oy:stä laatii hitsausohjeet ja tarkistaa hitsareiden pätevyyden. Hitsauksen laatua tarkkaillaan jatkuvasti ultraäänimittauksin, jotka toteuttaa Dekra Oy.

Käyttäjiä kunnioittaen

Pasilan aseman ohittaa päivittäin 1000 junaa ja 60 000 matkustajaa: koko Suomen junaliikenne kulkee Pasilan kautta. On selvää, että häiriöitä ja liikennekatkoja täytyy välttää kaikin mahdollisin keinoin. Tästä syystä laiturialueille sijoittuvia töitä tehdään yöaikaan ja viikonloppuisin. Niinpä laiturit 1/2 ja 8/9 ovat öisin kokonaan pois käytöstä.

  – Nämä paalutukset on aloitettu jo huhtikuussa 2015, ja ne jäävät tauolle marraskuussa 2016. Kun koko asema on purettu vuonna 2017, paalutuksia vielä jatketaan, kertoo Timo Leppänen. – Ja katseethan ovat jo loppuvuodessa 2019, jolloin uusi uljas asema avautuu käyttäjille yhtä aikaa Triplan kauppakeskuksen kanssa.

 

Tilaa uutiskirje

Uusi Pasila -uutiskirjeestä saat tietoa Pasilan rakentumisesta.