Ke 22.3.2017

Huhtikuun alussa aukeava Pasilan väliaikainen asema alkaa jo olla viimeistelytöitä ja loppusiivousta vaille valmis. Vielä asennetaan mainospintoja ja opasteita, testataan valojen ja muiden järjestelmien toimintaa ja koekäytetään hissejä.

Väliaikainen asema on toteutettu siltarakenteena: asemasilta kulkee raiteiden päällä, siirtymäsilta vie Ratapihantien yli Itä-Pasilan puolelle ja yhdyssiltaa pitkin kuljetaan siirtymäsillalta Opastinsillalle. Asemasillan itäpäässä on kolmikerroksinen väliaikainen asemarakennus, jossa on lämmin odotustila, R-kioski ja Subway.

-Väliaikainen asema on koottu elementeistä, jotka nostettiin paikoilleen yötöinä. Ensimmäisiä vaativia, rata-alueella tapahtuvia nostoja alettiin suunnitella huhtikuussa 2016, ja niitä päästiin toteuttamaan elokuussa, kertoo väliaikaisen aseman rakentamisesta vastaava työpäällikkö Jani Kuivamäki YIT:ltä.

Elementtien asennukseen käytettiin 32 yötä. Yhteensä nostoja suoritettiin noin 70 kpl. Suurimmat elementit olivat pituudeltaan yli kolmekymmentä metriä ja painoivat yli 30 tonnia. Lisäksi viimeistelyjä on tehty ratatöinä vähintäänkin yhtä monena yönä.

-Ratatyöt onnistuttiin minimoimaan suunnittelemalla rungon asennusjärjestys radan ehdoilla. Rungon asennuksesta selvittiinkin ilman häiriöitä junaliikenteeseen, kertoo Jani.

Väliaikainen asema näyttää yksinkertaiselta rakenteelta, mutta sen toteuttaminen on vaatinut lukemattomia työtunteja ja tiivistä yhteistyötä hankkeeseen osallistuvien tahojen kesken. Aseman ja kulkureittien suunnitteluun ovat YIT:n lisäksi osallistuneet Helsingin kaupunki, Liikennevirasto, HSL sekä Senaatti-kiinteistöt.

-Työssä haasteita tuottivat muun muassa isojen elementtien erikoiskuljetukset, joiden reitit piti suunnitella hyvin tarkkaan, tilanpuute itäpuolen asennuksissa sekä suuret liikennejärjestelyt Ratapihantien päälle nostettaessa.

Väliaikaisen aseman seinät ovat pääosin ikkunaa, ja siellä on valoisa ja seesteinen tunnelma. Nähtävää riittää joka puolella, kun junat kulkevat ja rakennustyöt etenevät, kaikki omaan tahtiinsa.

-Parasta väliaikaisessa asemassa ovat tietysti upeat työmaanäkymät. Väliaikaisella asemalla on hieno lasipääty, josta näkee työmaan lähes kokonaisuudessaan, Jani hehkuttaa.

(Kuvat: Auvo Takkinen)