To 26.9.2019

Lokakuussa Pasilan rakentamisessa saavutetaan juhlan arvoinen välietappi. Kauppakeskus Tripla, uusi rautatieasema, Pasilansillan joukkoliikenneterminaali ja uusi läntinen lisäraide valmistuvat. Samoihin aikoihin osa Veturitiestä ja Teollisuuskadun tunneli avautuvat liikenteelle.

Uuden rautatieaseman ja joukkoliikenneterminaalin avautuessa Pasilasta tulee entistä tärkeämpi liikenteen solmukohta ja keskeisin joukkoliikenteen vaihtopaikka. Kasvavien matkustajavirtojen kulkeminen sujuu aiempaa jouhevammin, sillä junasta pääsee kävelemään suoraan ratikkaan ja bussiin. Pasilansillan joukkoliikenneterminaalissa on raitiolinjojen 2 ja 7 päätepysäkit. Lisäksi bussit 23, 50, 59, 500, 510, 506 ja 518 pysähtyvät siellä.

Kahden tärkeän pääkadun, Veturitien ja Teollisuuskadun tunnelin, avautuminen muuttaa autoliikennettä sujuvammaksi. Veturitiestä tulee reitti pohjoisen ja etelän välillä. Pohjoiseen päin, Hakamäentielle sekä valtateille 4 ja 7, pääsee Veturitien kautta. Etelään päin tultaessa Veturitieltä pääsee keskustaan, Töölöön ja Teollisuuskadun uuden tunnelin kautta Itäkeskuksen suuntaan. Veturitieltä ajetaan lisäksi Triplan kahteen pysäköintihalliin, jotka ovat Tornikujalla ja Firdonkadulla.

Veturitie on myös pyöräilijöiden pääasiallinen kulkuväylä pohjois-eteläsuunnassa. Pyörien pysäköiminen mullistuu aseman seudulla, sillä Triplassa on useita, sekä lämpimissä että ulkotiloissa sijaitsevia parkkeja 3 400 pyörälle.

Pasilan ja koko Helsingin asukkaiden palvelut paranevat uuden kauppakeskuksen avauduttua. Triplaan pääsee helposti julkisilla kulkuneuvoilla, vaikka Pohjois-Helsingistä asti. Lisäksi yhä useamman työpaikka löytyy jatkossa Triplasta.

Katse tulevaisuuteen

Vaikka tärkeä välietappi on saavutettu, Pasilan rakentaminen ja kehittyminen jatkuvat vielä kauan rautatieaseman, joukkoliikenneterminaalin ja kauppakeskuksen valmistumisen jälkeen. Triplan pohjoispuolella alkaa Ratapihakorttelien rakentaminen ja katurakentaminen etenee. Vaikka osa Veturitiestä valmistuu lokakuussa, sen linjaus tulee pohjoisissa osissa muuttumaan tulevina vuosina.

Kerrostalojen rakentaminen on alkanut myös aivan uudella asuinalueella Postipuistossa Pasilan pohjoisosassa. Postipuisto tulee entisen maaliikennekeskuksen alueelle, Keskuspuiston ja Ilmalan ratapihan lähelle. Vuoden 2019 aikana rakentaminen käynnistyy kaikkiaan kuudessa korttelissa. Samalla rakennetaan alueen kadut ja muu kunnallistekniikka.

Postipuisto on Pasilan keskustasta alkavan nauhakaupunkivyöhykkeen pohjoisin osa. Arkkitehtuuriltaan Postipuistosta tulee kantakaupunkimainen tiiviine umpikortteleineen. Nykyisen Postintaipaleen kohdalle tuleva uusi kaupunginosapuisto ja Keskuspuisto tekevät alueesta kuitenkin vehreän.

Koteja tulee erilaisiin elämäntilanteisiin ja tarpeisiin: omistusasuntoja, asumisoikeusasuntoja, Hitas-asuntoja ja ARA-asuntoja. Postipuistoon tulee myös päiväkoteja ja koulu. 2030-lukuun mennessä yhteisöllinen Postipuisto on lähes 6 000 asukkaan koti.

Tilaa uutiskirje

Uusi Pasila -uutiskirjeestä saat tietoa Pasilan rakentumisesta.